ویرایش عکس تیر 99

راسخون :
حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رئیس جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه، با بیان اینکه وقف در حقیقت از منظر قرآن داخل یک سری عناوین عمومی قرار گرفته است، گفت: آیات بسیاری در مورد احسان، نیکوکاری و کارهای نیک و خیر در قرآن کریم وجود دارد که یکی از مصادیق این آیات، وقف است و البته وقف در قرآن کریم عناوین کلی و عمومی را شامل می‌شود.
حجت‌الاسلام اعرافی افزود: هر چند که وقف در قرآن کریم در قالب عناوین کلی و عمومی بیان شده است اما عنوان وقف در احادیث و روایات به طور خاص وارد شده و مورد توجه و تأکید قرار گرفته است.
وی با یادآوری اینکه وقف در آیات و روایات شامل اعمالی است که انجام آن‌ها باقی و ماندگار بوده و آثار و برکات آن پس از مرگ نیز باقی می‌ماند، عنوان کرد: اعمالی که انسان انجام می‌دهد شامل دو قسم است؛ اعمالی که ماندگاری آن‌ها کم بوده و چندان گسترده نیست و اعمالی که موج وسیعی داشته و در روایات نیز آمده است که هر کس پایه کار نیکی بریزد و دیگران هم تحت تاثیر آن باشند تا وقتی که از کار او استفاده می‌شود و دیگران از آن بهره می‌گیرند، در ثواب آن‌ها شریک است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: وقف در قرآن با عنوان باقیات‌الصالحات و در روایت هم با عنوان پایه‌گذاری سنت‌های نیکو نام‌گذاری شده است و براین اساس آن چه که انسان به عنوان باقیات‌الصالحات انجام دهد از نظر قرآن و روایات یک کار نیکو است و به تناسب موجی که آن کار نیکو ایجاد می‌کند ارزش و ماندگاری آن نیز افزایش می‌یابد.
رئیس جامعه‌المصطفی العالمیه در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری و تاکید بر اهمیت وقف در جامعه به موانع و مشکلاتی که در جهت گسترش و توسعه فرهنگ وقف وجود دارد اشاره کرد و افزود: برخی موانع اجتماعی و تاریخی که در مسیر وقف وجود دارد تا جایی پیش می‌رود که گاهی اوقات افراد خیر و نیکوکار را از انجام وقف منصرف می‌کند.
وی ادامه داد: در طول تاریخ شاهد آن بوده‌ایم که برخی موقوفات مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و به طور مثال در دوره رضاشاه به شکلی بود که وقف‌ها به صورت ملکی در آمدند و همین امر سبب از بین رفتن اعتماد مردم و افراد نیکوکار برای وقف اموال و دارایی‌هایشان شد، البته بخشی از این مشکل به قانون‌گذاری‌ها نیز برمی‌گردد و در این راستا باید تلاش کنیم تا با جبران کم‌کاری‌های گذشته، زیرساخت‌های قانونی وقف را قوی‌تر کنیم تا بتوانیم بخشی از اعتماد از دست رفته میان مردم را بازگردانیم.
وی یادآور شد: راهکار دیگری که در جهت ایجاد اعتماد افراد نسبت به وقف وجود دارد این است که حساسیت بالایی را برای حفظ موقوفات در جامعه ایجاد کنیم و فرهنگ حساسیت نسبت به مسئله وقف را در جامعه قوی کنیم تا مردم اطمینان پیدا کنند که مسئولان و متولیان نسبت به حفظ موقوفات حساسیت داشته و تمامی تلاش خود را در جهت حفظ آن‌ها انجام می‌دهند.
حجت‌الاسلام اعرافی در ادامه با بیان اینکه جایگاه موقوفات در گذر زمان عوض می‌شود، ادامه داد: به این دلیل که عناوین موقوفات در طول تاریخ از بین می‌روند عناوین موقوفات را باید سنجیده و قابل انعطاف و با ظرافت بیشتری انتخاب کرد تا با تحول در شرایط زندگی از بین نرود.
همچنین حجت‌الاسلام اعرافی به کمبودهایی که در برخی حوزه‌ها وجود داشته و نیازمند وقف است اشاره کرد و افزود: وقف در هر دوره‌ای از تاریخ باید براساس کمبودها و نیازهای هر جامعه انجام شود و در جامعه امروز نیز برای پیشرفت در حوزه‌های علمی و معرفتی چه در بحث حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها نیازمند وقف هستیم.
وی با عنوان این مطلب که یکی از پشتوانه‌هایی که اقتصاد، علم و تحقیق را تأمین می‌کند وقف است، گفت: وقف می‌تواند نهادهایی مثل حوزه، دانشگاه و نهادهای پژوهشی را تأمین کند و پشتوانه‌ای باشد تا این نهادها با آزادی و راحتی خیال در حوزه‌های دینی و معرفتی به ویژه در حوزه تولیدات دینی کار کنند.
اعرافی، مقوله دیگری را که برای رشد و توسعه به وقف نیاز دارد را وقف در فعالیت‌های تبلیغ، فرهنگی و دینی دانست و تأکید کرد: آن چه که در حوزه فعالیت‌های تبلیغ و دینی بیش از هر بخش آن به وقف نیاز دارد فعالیت‌های قرآنی است و باید به وقف در این حوزه توجه خاص صورت گیرد.
وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی شاهد آن بوده‌ایم که در فعالیت‌های قرآنی و در ابعاد و سطوح گوناگون آن شبکه‌های وسیع قرآنی شکل گرفته است اما به طور کلی قالب این فعالیت‌ها با مشکلات اقتصادی و سرمایه‌ای مواجه است.
حجت‌الاسلام اعرافی یادآور شد: در استان‌ها، شهرها و مناطق گوناگون کشور مدارس، انجمن‌ها و کانون‌های قرآنی برای فعالیت‌های قرآنی شامل؛ قرائت، تجوید، حفظ، فهم، معانی و فعالیت‌های هنری در حوزه قرآن وجود دارند و به طور کلی زیرساخت‌های ابتدایی آن در کشور فراهم است اما دولت به هر میزان که سرمایه‌گذاری کند باز هم نیاز داریم و باید این سرمایه‌گذاری‌ها افزایش یابد.
رئیس جامعه‌المصطفی العالمیه، ادامه داد: در جامعه امروز نیاز است تا موقوفات یک فعالیت وسیع و شبکه‌ای قرآن را در سطوح قرائت، تجوید، حفظ، فهم و تفسیر و مدارس قرآنی و فعالیت‌های هنری حوزه قرآن مورد پشتیبانی قرار دهند تا از این طریق فعالیت‌های قرآنی در کشور گسترش پیدا کرده و تولیدات علم به خصوص در حوزه علوم دینی و فعالیت‌های قرآنی رشد و توسعه داشته باشد.
ادامه دارد...
/2759/